معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله

شعار معاونت پرورشی و فرهنگی: تغییر نقش « مربی تربیتی » به « راهبر تربیتی » از طریق « توانمندسازی » و « آموزش مستمر »

معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله

شعار معاونت پرورشی و فرهنگی: تغییر نقش « مربی تربیتی » به « راهبر تربیتی » از طریق « توانمندسازی » و « آموزش مستمر »

معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله
در فرهنگ دینی و اسلامی هیچ دانشی نمی تواند برای انسان مضر باشد ،مگر اینکه جهت به کار گیری آن مورد توجه قرار نگیرد.اینجاست که نقش تربیت در فرایند آموزش و پرورش از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است .اگر این نقش نادیده گرفته شود،زمینه برای انواع رفتارهای نابهنجار و غیر عقلانی فراهم می شود.بنابراین جهت دهی آموزش از اصل آموزش مهمتر است و این همان چیزی است که ما از آن بعنوان تربیت یاد می کنیم.اگر بگوییم بزرگترین مسئولیت آموزش و پرورش در فرایند تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان ،جهت دهی درست افکار و نگرش آنها به حقیقت زندگی است ،سخنی به گزاف نگفته ایم.شاید به همین دلیل باشد که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: معلمی شغل انبیاست.
بایگانی
پیوندها
جمعه, ۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۲۴ ق.ظ

اندام های آوا ساز

اندام های آواساز

1. چاکنای 2. حفره ی حلق 3. حفره ی دهانی 4. حفره ی بینی که همگی بالای حنجره قرار دارند.


1. چاکنای: فاصله ی بین تارهای صوتی را چاکنای می گویند. 2. حفره ی حلق: دیواره های این حفره خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارند. حلق در جلو به حفره ی دهان و حفره ی بینی مربوط می شود. دیواره ی حلق را ریشه ی زبان تشکیل می دهد. ابعاد حلق را می توان با جلو یا عقب بردن زبان، کم یا زیادتر کرد.
3. حفره ی دهان: انعطاف پذیرترین و پرکارترین بخش اندام های آواساز حفره ی دهان می باشد. حفره ی دهان از بخش های زیر تشکیل شده است: ملاز، کام، لثه، زبان، دندان ها، لب ها
ملاز: ملاز یا زبان کوچک زائده ای است نرم و گوشتی که در انتهای نرم کام قرار دارد. حرکت ملاز به سوی بالا منجر به بسته شدن راه عبور هوا از طریق حفره های بینی و اتصال دهان و حلق به یکدیگر می شوند.
کام: سقف دهان از پشت دندان های بالا تا زبان کوچک امتداد دارد. بخش پیشین آن به نام سخت کام، استخوانی و بدون حرکت است. ولی بخش پسین آن یعنی نرم کام، گوشتی و متحرک است.
لثه: پشت دندان های بالا را لثه می نامند که ناحیه ای سخت و استخوانی و تا حدودی محدب شکل است.
زبان: اندامی است نرم و گوشتی که دارای قابلیت انعطاف و تحرک فراوان است. بافت ماهیچه ای آن طوری است که به تمام جهات چرخش دارد. زبان مهم ترین عامل گویایی و تولید آواها است.
دندان ها: دندان های ردیف بالا به فک ثابت متصل می شوند. دندان های ردیف پایین به فک متحرک متصل هستند و از دندان های آواساز محسوب می شوند. تعداد دندان ها در انسان بالغ سی و دو عدد است. هشت دندان جلو را دندان های پیشین می نامند. دندان های پیشین تاجی برنده دارند. در میان آنها چهار دندان نیش که تاجشان مخروطی و تیز است قرار دارد. در فک بالا و پایین هشت دندان آسیای کوچک با تاجی پهن و سپس 12 دندان آسیای بزرگ قرار دارد.
لب ها: پس از زبان، مهم ترین اندام آواساز لب ها هستند. لب ها ساختمانی ماهیچه ای دارند. لب ها هم مانند زبان در تمام جهات حرکت می نمایند. لب ها عامل اصلی تولید برخی از آواها به ویژه مصوت ها(اَ، اِ، اُ، آ، او، ای) هستند.
حفره ی بینی: این حفره ها در بالای حلق قرار دارند. با پایین آمدن آن، گلوگاه به حفره های بینی متصل می شود. با بالا کشیده شدن آن، راه عبور هوا از طریق حفره های بینی مسدود می گردد. اگر راه عبور هوا هنگام ارتعاش تارهای صوتی از طریق دهان مسدود باشد، هوا از حفره های بینی عبور می کند و موجب ارتعاش هوای داخل حفره های بینی می گردد. این مکانیسم کیفیت خاصی به صدا می بخشد که به آن خیشومی(غنه ای) می گویند. مانند دو صامت (م، ن)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۵
معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی