معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله

شعار معاونت پرورشی و فرهنگی: تغییر نقش « مربی تربیتی » به « راهبر تربیتی » از طریق « توانمندسازی » و « آموزش مستمر »

معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله

شعار معاونت پرورشی و فرهنگی: تغییر نقش « مربی تربیتی » به « راهبر تربیتی » از طریق « توانمندسازی » و « آموزش مستمر »

معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله
در فرهنگ دینی و اسلامی هیچ دانشی نمی تواند برای انسان مضر باشد ،مگر اینکه جهت به کار گیری آن مورد توجه قرار نگیرد.اینجاست که نقش تربیت در فرایند آموزش و پرورش از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است .اگر این نقش نادیده گرفته شود،زمینه برای انواع رفتارهای نابهنجار و غیر عقلانی فراهم می شود.بنابراین جهت دهی آموزش از اصل آموزش مهمتر است و این همان چیزی است که ما از آن بعنوان تربیت یاد می کنیم.اگر بگوییم بزرگترین مسئولیت آموزش و پرورش در فرایند تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان ،جهت دهی درست افکار و نگرش آنها به حقیقت زندگی است ،سخنی به گزاف نگفته ایم.شاید به همین دلیل باشد که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: معلمی شغل انبیاست.
بایگانی
پیوندها
يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۲۶ ب.ظ

ابلاغ سیاست های بیست گانه حوزه معاونت پرورشی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ سیاست های بیست گانه پرورشی از حقوق دانش آموزی تا رشد اخلاقی و معنوی دانش آموزان و معلمان گفت: آشنا کردن دانش آموزان با حقوق و تکالیف خود، رشد معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و ایجاد روحیه تعهد و پرسشگری از جمله این سیاست هاست.




به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش با اشاره به ابلاغ سیاست های پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید اظهار داشت: در این سیاست های بیست گانه بر مواردی همچون ترویج فضای اعتدال و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش، پرورش اندیشیدن درست، تقویت تفکر و قدرت نقادی و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری در دانش آموزان، آشنا سازی دانش آموزان با حقوق و تکالیف خود و تلاش برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان بخشی از این سیاست های بیست گانه است.

 به گفته کفاش سیاست های بیست گانه پرورشی بدین شرح است:

 سیاست اول: تقویت گسترش و تعمیق انس با قران کریم و سیره پیامبر و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نمازهای جماعت.

 سیاست دوم: ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش.

 سیاست سوم: آشنا ساختن جوانان با افکار، آراء و دیدگاه های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران.

 سیاست چهارم: تعمیق بینش دانش آموزان در مواجهه علمی با فرهنگ و مظاهر تمدن و تبادل اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبه های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و تمدن ها و وجوه اشتراک و افتراق آنان با فرهنگ خودی.

 سیاست پنجم: تشویق دانش آموزان نسبت به امر اسلام شناسی و ایران شناسی و هدایت تلاش های آنها در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی.

سیاست ششم: تاکید بر رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه های آموزشی و درسی و تقدم فعالیت های پرورشی در تمام فعالیت ها.

 سیاست هفتم: به کارگیری شیوه های آموزشی جدید مبتنی بر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقی به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت تعالی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه تعهد و پرسشگری.

سیاست هشتم: رصد مستمر جریان های فرهنگی نوپدید در سطح جهانی، ملی، استانی و منطقه ای، مهندسی منطبق با یافته های پژوهش و شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای موجود، نیاز سنجی و بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش آموزان و پاسخگویی مناسب به آنها به منظور رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.

 سیاست نهم: تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه، تحقیق و پژوهش.

 سیاست دهم: معرفی هنر اصیل و سازنده به دانش آموزان.

 سیاست یازدهم: اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمایی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی دانش آموزی.

 سیاست دوازدهم: فراهم آوردن امکان حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و آشنا کردن دانش آموزان با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنی بر اعتماد و باور داشتن به توانایی ها و شایستگی های نسل جوان و نوجوان.

 سیاست سیزدهم: اهتمام بر ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان، تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده ها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانش آموزان و برقرای ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب به منظور آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی.

 سیاست چهاردهم: توجه و برنامه ریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ دشمن و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی و ایفای نقش مربیان و معلمان.

 سیاست پانزدهم: تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارت های تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانش آموزی.

 سیاست شانزدهم: تقویت حمایت و پشتیبانی از تشکل های دانش آموزی، ایجاد هماهنگی در فعالیت های تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت اشخاص و تشکل ها.

 سیاست هفدهم: برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و گسترش فعالیت های فوق برنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسه ای.

 سیاست هجدهم: بهینه سازی فضا و تجهیزات فضاهای پرورشی با تاکید بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم کردن زمینه استفاده بهینه از آموزش های مرتبط با فناوری های نوین و استفاده حداکثری از شیوه های غیر مستقیم آموزشی و تربیتی به جای شیوه های مستقیم و ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامه های مختلف.

 سیاست نوزدهم: استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش آموزی به عنوان یک تشکیلات تربیتی برای تربیت تشکیلاتی دانش آموزان.

 سیاست بیستم: استقرار نظام جامع رصد، نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت های پرورشی

شماره مطلب: 7951


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان سلسله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی